Foto Menunjukkan Bagaimana Alam Semulajadi Bertindak Apabila Manusia Tidak Menghormatinya

JUN 29, 2020 AT 09:15 AM

8650

Sebilangan besar dari kita mungkin tidak mengetahui bahawa cap jari koala sangat mirip dengan manusia sehingga hanya pakar cap jari yang dapat membezakannya. Ini adalah salah satu contoh bagaimana haiwan dan manusia itu serupa. Walau bagaimanapun, haiwan lebih rentan ketika kita memusnahkan habitatnya atau meletakkannya dalam kurungan.

Di Buhamster, kami telah mengumpulkan beberapa foto yang menunjukkan bagaimana reaksi alam semulajadi ketika manusia tidak memperlakukannya dengan hormat.

 

Gelandangan

ADVERTISEMENT
Tupai gelandangan

BupMaster/reddit 

"Saya terpaksa menebang sebatang pohon di halaman saya dan sekarang saya berasa bersalah."

Tupai sedih ini tertanya-tanya ke mana kediamannya pergi. Pemilik rumah berasa sangat bersalah sehingga dia mungkin mempertimbangkan untuk menanam pokok lain.

 

Mempertahankan kediamannya

Mempertahankan kediaman

Orang utan mempertahankan kediamannya

D0NW0N/reddit 

Gambar yang memilukan ini menunjukkan orang utan yang berusaha menyelamatkan rumahnya. Makhluk-makhluk ini bergantung kepada kawasan kediamannya sehingga mereka berisiko mati apabila dipindahkan. Malangnya, ini adalah pertempuran orang utan yang tidak dilengkapi untuk menang.

 

Merindui tempat asalnya

Burung nuri merindui rumah

Scalettas/reddit  

Sukar untuk tidak merasa sedih apabila melihat foto burung nuri Amazon ini yang terperangkap di habitat hutan palsu. Ekspresi dan posturnya mengatakan semuanya dengan jelas.

 

Kesejukan dan keseorangan

Anjing jalanan

Unknown / Reddit  

Sukar untuk melihat gambar mengganggu anjing liar ini di Bucharest yang berkerumun di jalan setelah ribut salji. Ribuan anjing terbiar dan berkeliaran, mereka memerlukan rumah dan kita boleh melakukan banyak perkara untuk menolong mereka.

 

Mangsa Pencemaran

Memerang derita akibat minyak

kWU9YCV/imgur  

Memerang ini adalah mangsa pencemaran minyak. Malangnya, ini adalah habitat asli mereka sehinggakan mereka tidak dapat pergi mencari tempat tinggal di kawasan lain dan banyak yang berisiko mati.

 

Cuba mencari makanan

Beruang mencari makanan

ZombieBorscht/imgur 

Kerana meningkatnya pelepasan CO2 dan pemanasan global, beruang kutub terpaksa memakan sampah untuk bertahan hidup. Kelangsungan hidup mereka terancam kerana ais yang mereka gunakan untuk memburu telah mencair.

 

Terancam akibat tumpahan minyak

Bangau derita akibat minyak

US Coast Guard  

Foto yang diambil oleh Pengawal Pantai ini memperlihatkan gambaran yang mengganggu dari seekor bangau yang kaki dan bulu ekornya diselaputi minyak. Burung antara salah satu daripada mangsa tumpahan minyak di lautan.

 

Rindukan habitat asal

Zirafah merindukan tempat asal

lorain3 / Reddit  

Sangat malang melihat zirafah ini mencari-cari pokok palsu yang dilukis di dinding. Zirafah tidak berfungsi dengan baik kerana mereka memerlukan ruang yang luas untuk bergerak.

 

Tekanan boleh membunuh

Beruang di kesibukan kota

Marie-Lan Nguyen/wikimedia  

Gus si beruang kutub, (1985–2013), pernah menjadi tarikan utama di Central Park Zoo di Bandar New York. Lebih 20 juta orang mengunjungi pamerannya di sepanjang hayatnya. Pada tahun 90-an, dia mendapat kemasyhuran yang tidak beruntung ketika dia mulai obses dan berenang di kolamnya hingga 12 jam sehari. Dilabel "neurotik," "tertekan," dan "bipolar," oleh wartawan, Gus menjadi simbol "sedih dari tekanan hidup di Bandar New York".

 

Bertahan dalam kepayahan

Penyu terperangkap dalam plastik

twitter

Ini adalah akibat tragis penyu yang terperangkap dalam cincin soda plastik yang dibuang. Penyu ini tersangkut pada plastik ini ketika kecil dan membesar dengan cangkerang yang cacat. Kini doktor haiwan berusaha untuk membantu penyu ini untuk menjalani kehidupan yang normal.

 

Rumah yang hilang

Koala kehilangan tempat tinggal

impeesa/imgur  

Ini adalah peninggalan aktiviti pembalakan hutan yang teruk. Koala yang menyedihkan ini tinggal di antara sisa-sisa rumahnya yang hancur akibat digondolkan oleh pembalak Australia. Mereka memusnahkan bukan sahaja kediamannya tetapi seluruh landskap.

 

Impak negatif manusia kepada haiwan

Haiwan dengan botol

natgeo

Kesan manusia terhadap alam semulajadi di seluruh dunia, bahkan di tempat perlindungan seperti Taman Negara Kruger. Dunia mesti mula mengubah kesan negatifnya terhadap sistem Eko.

 

Satu lagi kediaman yang hilang

Burung hantu yang kehilangan rumahnya

Roseferret/Twitter

Foto yang menyedihkan ini menunjukkan seekor burung hantu bertenggek di sisa-sisa kediamannya kerana penebangan hutan. Berbilion haiwan kehilangan tempat tinggal setiap tahun kerana permintaan lebih banyak bagi sumber pembalakan.

 

Tiada rumah untuk kembali

Wallaby hilang tempat tinggal

skets90/reddit  

Seekor kanggaru meninjau sisa-sisa kediamannya setelah kebakaran besar di Australia. Walaupun kebakaran bukanlah disebabkan secara langsung oleh manusia, bencana ini tidak akan menjadi begitu dahsyat jika kita tidak banyak menyumbang kepada perubahan iklim.

 

Timbunan sampah menjadi rumah bagi burung ini

Burung di timbunan sampah

Kim Starr/wikimedia  

Pencemaran global telah memaksa burung Laysan Albatross ini tinggal di timbunan sampah. Bagaimana manusia boleh membenarkan keadaan ini berlaku kepada makhluk lain hanya kerana mereka tidak dapat menangani pencemaran plastik?