Jurufoto India merakam foto makro yang menakjubkan menggunakan telefon bimbitnya

APR 18, 2020 AT 02:05 PM

53548

Kata orang kamera yang terbaik adalah apa yang ada di tangan anda. Seorang jurufoto muda dari India telah mengagumkan sebuah laman Web dengan foto makro serangga yang cantik, dan kesemuanya dirakam hanya dengan menggunakan telefon pintar miliknya. 

Jurufoto, Sasi Kumar ialah seorang pelajar universiti di Vellore, India juga merupakan seorang jurufoto amatur pada masa lapang. Minatnya adalah untuk pergi ke padang di sekitar bandar dan merakam dunia serangga yang tersorok yang kebanyakannya tidak dihiraukan.

 

ADVERTISEMENT
Kumar semasa merakamkan sekeping gambar dengan telefonnya

sasikumar_ksk

Kumar semasa merakamkan sekeping gambar dengan telefonnya.

Dia menggunakan dua buah telefon pintar untuk fotografinya: OnePlus 6t (yang mempunyai 16MP+20MP kamera belakang dual) dan Redmi Note 3 (yang mempunyai 16MP kamera belakang tunggal).

 

Kadangkala sahabat Kumar membantu penggambarannya

sasikumar_ksk

Kadangkala sahabat Kumar membantu penggambarannya.

 “Saya gunakan pelbagai jenis lensa untuk mengambil gambar serangga kecil yang memberikan saya pembesaran yang lebih dekat,” Beritahu Kumar kepada SWNS. “Kesemua gambar tersebut diambil dengan telefon bimbit saya.”

 

Langau Hijau

sasikumar_ksk

Langau Hijau. 

“Apabila saya terjumpa subjek yang menarik, saya akan lekatkan lensa pada telefon saya dan kemudian saya halakan kamera saya perlahan-perlahan ke arahnya,” kata Kumar. “Kalau saya tergesa-gesa mereka akan terbang, jadi kesabaran adalah kunci dalam fotografi makro.”

 

Semut Api berkawat

sasikumar_ksk

Semut Api berkawat.

“Serangga bukan seperti manusia- mereka tidak tinggal lama di sesuatu tempat. Saya sudah terlepas banyak rakaman cantik disebabkan angin kuat, bunyi bising dan juga kerana kekurangan keseimbangan.”

 

Pepatung perompak juga dikenali sebagai pepatung pembunuh

sasikumar_ksk

Pepatung perompak juga dikenali sebagai pepatung pembunuh.

Komen Sasi Kumar terhadap kerjanya: “Saya sangat suka mengambil gambar serangga kecil dan bunga-bungaan, jadi biasanya saya memilih untuk mengambil gambar semut, rama-rama dan pepatung kuda.”

 

Seekor semut minum dari setitis air

sasikumar_ksk

Seekor semut minum dari setitis air.

Sasi kesal terhadap beberapa rakaman hebat yang tak mungkin dapat dilakukan. Dia berkata: “Serangga bukan seperti manusia- mereka tidak tinggal lama di sesuatu tempat. Saya sudah terlepas banyak rakaman cantik disebabkan angin kuat, bunyi bising dan juga kerana kekurangan keseimbangan.”

 

Pepatung perompak juga dikenali sebagai pepatung pembunuh

sasikumar_ksk

Pepatung perompak juga dikenali sebagai pepatung pembunuh.

Apabila jurugambar muda ini ditanya tentang matlamat dalam kerjanya, dia berkata: “Fotografi makro adalah unik dan saya mahu menunjukkan kepada manusia makhluk-makhluk kecil yang belum dikenali ini.” Dia memaparkan semua gambar-gambar ini ke dalam akaun media sosialnya dan tidak pernah cuba untuk menjualnya.

 

Pepijat Merah

sasikumar_ksk

Pepijat Merah.

Setelah merakamkan ratusan gambar dengan lalat dan pepijat kecil, Sasi akui: “Ia turut membantu saya menghargai benda-benda kecil dalam kehidupan sebenar juga. Saya sentiasa pentingkan kesempurnaan.”

 

Pepijat Merah

sasikumar_ksk

Pepijat Merah.

Pemuda ini bukanlah seorang jurugambar profesional, tetapi gambarnya sekarang sudah terkenal di seluruh dunia. Dia berkata: “Saya seorang amatur tapi fotografi sudah menjadi minat saya semenjak tiga tahun yang lalu. Saya paling suka merakamkan fotografi makro."

 

Seekor semut besar

sasikumar_ksk

Seekor semut besar.

Semasa Sasi ditanya jika dia akan meneruskan apa yang dia lakukan sekarang, dia hanya berkata: “Saya mendapat satu kepuasan yang sangat besar apabila saya mengambil gambar." Kami berharap agar dapat melihat lebih banyak gambar yang dihasilkan oleh pemuda yang berbakat ini.

 

Seekor semut membawa bangkai labah-labah

sasikumar_ksk

Seekor semut membawa bangkai labah-labah 7 kali ganda dari berat badannya.

Kumar mengatakan bahawa impiannya adalah untuk menunjukkan kepada manusia keindahan dunia kecil yang kebanyakan manusia tidak peduli.